zaterdag 23 februari 2013

'LORE' van Cate Shortland

Op één van mijn eerste (trein)reizen, als jonge twintiger, leerde ik op Naxos (een Grieks sprookjes eiland), Heiner Biehn kennen. Een boeiende slank en ranke, jonge Duitse pianist uit Keulen. Ik zal onze vriendschap nooit vergeten. Via hem kwam ik ook in contact met de nieuwe Duitste generatie. Ik begrijp nu pas, tientallen jaren later, de soms bedrukte sfeer tussen die Duitse jongeren. Zij hadden (of hebben misschien nu nog) steeds last van het oorlogsverleden van hun ouders en grootouders. Nu pas kan ik boeken lezen en begrijpen zoals 'Het Charisma van Adolf Hilter' Laurence Rees (zie SPOT BLOG zondag 03 februari 2013).

Ik was dan ook helemaal onder de indruk van 'LORE' van de Australische regisseuse Cate Shortland met een indrukwekkende Duitse cast o.a. Saskia Rosendahl, Kai Malina, Nele Trebs.
'Na de ineenstorting van het Derde Rijk verdwijnen de ouders van Lore, hooggeplaatste nazi's. Het prototype van de arische adolescente, moet met haar jongere zus, twee broers en een baby oma's huis in Hamburg zien te bereiken..

Medelijden is niet het juiste woord, begrip wel ! Ongelooflijk sterk hoe dat beeld, die sfeer in je vel kruipt. Niet alleen inhoudelijk springt LORE uit de band. Ook visueel is de film erg sterk. Prachtige indringende beelden. Nee geen gaskamers of bombardementen, wel een helse voettocht door het Zwarte Woud na die verschrikkelijke Tweede wereldoorlog. Om dan uiteindelijk te belanden bij grossmutter, daar waar de tijd is blijven stilstaan. Alsof er niets gebeurd is. Op dat moment slaan de stoppen van LORE door ... en terecht. Dit is dan die nieuwe Duitse gebroken generatie. Deze film is wereldklasse en absolute aanrader !!!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten