zondag 30 juni 2013

'Het jaar van de man' Yves Petry

'De achterblijver' was mijn eerste kennismaking met Yves Petry. Het viel me toen al op dat deze man goed kan schrijven. Helemaal enthousiast ben ik geworden na het lezen van 'De maagd Marino'. Deed hem zelfs cadeau aan mijn schoonmoeder, die er minder enthousiast over was, wat ik best begrijp (Het verhaal gaat over een man die een andere man vast ketent aan de muur van zijn huiskamer, zijn penis amputeert en hem vervolgens bewaart in de diepvriezer om op te eten). Waarom gaf ik dit boek in godsnaam aan mijn schoonmoeder ? Voer voor therapeutische analyse. 
In de bib ontdekte ik zijn debuutroman 'Het jaar van de man'. Heerlijke, niet eenvoudige literatuur. "Waar zich te verbergen voor het Beest dat deze wereld gemaakt heeft tot wat ze is, een oord van leugens, banaliteiten en opportunisme." Dit boek laat je meeslepen, ontroert maar is soms ook zeer triest. Deze schrijver is niet echt toegankelijk voor iedereen, maar schrijven is zijn kunst. Goed boek en voor de liefhebben een aanrader.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten