maandag 26 augustus 2013

'Jagten' by Thomas Vinterberg

Deze week beginnen we er terug aan, m'n vaste 'film-maat', Karel, is terug van vakantie, dus vanaf nu terug elke week de film rubriek.
De goesting zit er al goed in, dus zondag naar de DVD winkel en deze 'Jagten' meegenomen (ik had hem niet in de bioscoop gezien).

Deze Deense dramafilm uit 2012 van Thomas (festen) Vinterberg met de schitterende Mads Mikkelsen in de hoofdrol als man die slachtoffer wordt van massahysterie nadat hij beschuldigd is van seksueel misbruik van een kind.

Dertig jaar geleden ben ik zelf mijn carrière als opvoeder begonnen binnen een residentiele voorziening in de bijzondere jeugdzorg. Reeds toen kreeg ik het soms benauwd bij de gedachte dat jongeren zo'n opvoeder een serieuze 'hak' kunnen zetten door een verhaal te vertellen dat te maken heeft met seksueel grensoverschrijdend gedrag. Omdat ik daar helemaal geen zin in had ben ik in die tijd, zeer bewust uit het residentiële werk gestapt.

Dit verhaal van 'Jagten' gaat helemaal over zo'n sfeer. Benauwende film, realistisch gemaakt en hopelijk helpend in een aantal moeilijke dossiers. Tot op het einde blijft het benauwend, wanneer het (een jaar later) terug allemaal beter loopt, maar uiteindelijk vanuit het niets dat geweerschot komt. Helemaal goed komt dat nooit meer voor zo'n man.
Goed gedaan, sterke film ook al was Festen (1998) veel beklijvender.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten