maandag 16 december 2013

' F ' Daniel Kehlmann

FIn deze inspirerende roman "F" vertelt de Duitse schrijver Daniel Kehlmann over vier levens, die van de schrijver Arthur Friedland en die van zijn drie zonen, over een verdwijning en waanvoorstellingen.
Deze schrijver wist me al eerder te verrassen met 'Ruhm'. Nadien meteen beslist om zijn volgende aan te schaffen. Vandaar deze "F".

Ook nu weer komen de verhalen van de verschillende personages/broers terug. De katholieke priester die niet gelooft, een kunstenaar die profiteert van de hypes op de kunstmarkt, een financieel adviseur die er onderdoor gaat...
Kehlmann is sterk in stijl, de toon is prettig en ook heel literair, volgens mij zijn grote kwaliteit. Ik moest mijn aandacht er goed bijhouden en misschien iets te veel personages en situaties waardoor de kracht van het verhaal wat verloren gaat in taal.

Sterk zijn de gedachten die Kehlmann de lezer aanreikt : werkelijkheid >< fantasie / toevallige gelijkenissen / wat gebeurt er als je verstrikt raakt in waanvoorstellingen.

Grote vraag is waarvoor de letter "F" staat : familie, financiële crisis, of fatum ? Ik ben er zelf niet uit geraakt, maar ook dit is de bedoeling van de schrijver denk ik.
 
"F" is een adembenemend goed boek dat moeiteloos alle facetten van de verweven levens van een gezin beschrijft, alsmede de eeuwige stempel die ouders op hun kinderen achterlaten. Geen gemakkelijk boek, wel goed. Aanrader !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten