Schitterende Pools, zwart-wit, minimalistische parel : IDA.
Het verhaal : "In het Polen van de vroege jaren 1960 mag weeskind Ida van moeder-overste haar geloften niet afleggen voor ze haar tante en enige familielid heeft bezocht. Wanda is bepaald geen non. Ze flirt, danst en drinkt de verbittering weg. Ida is joods en het is tijd om te achterhalen wat er tijdens de Tweede Wereldoorlog met haar ouders is gebeurd. Dat is een lelijk en pijnlijk verhaal..."
Spijtig dat de regisseur twee verhalen wil vertellen en niet kan kiezen welk hij wil uitdiepen. Het verhaal van Ida haar ouders is vreselijk maar pakt niet. Het andere over Ida die haar gelofte voor God wil afleggen wordt verdrukt. Spijtig. Wel knappe originele camerabeelden ook al had deze film moderner gekund. Wel de moeite om voor naar de cinema te gaan.
Posts gesorteerd op relevantie tonen voor zoekopdracht ida. Sorteren op datum Alle posts tonen
Posts gesorteerd op relevantie tonen voor zoekopdracht ida. Sorteren op datum Alle posts tonen
zaterdag 1 maart 2014
maandag 15 december 2014
'IDA' Pawel Pawlikowski
IDA de terechte winnaar op het 'European Film Award' festival.
Ik heb deze schitterende Poolse film gezien op één maart (SPOTblog 01-03-14). Mooie sterke film ook al viel de ouderwetse aanpak wat tegen. Het had eigentijdser gekund. IDA heeft heel wat prijzen gewonnen, spijtig voor die andere schitterende film : Winter Sleep. (SPOTblog 22 augustus).
Binnen twee weken mijn ultieme filmlijst voor 2014, IDA krijgt zeker een plaats in de top 10, maar zal niet op één staan.
Ik heb deze schitterende Poolse film gezien op één maart (SPOTblog 01-03-14). Mooie sterke film ook al viel de ouderwetse aanpak wat tegen. Het had eigentijdser gekund. IDA heeft heel wat prijzen gewonnen, spijtig voor die andere schitterende film : Winter Sleep. (SPOTblog 22 augustus).
Binnen twee weken mijn ultieme filmlijst voor 2014, IDA krijgt zeker een plaats in de top 10, maar zal niet op één staan.
maandag 29 december 2014
SPOT film top 10 2014
Hier is ie dan, mijn eigen "SPOT film top 10 2014" :
(maar geen plaats in de top 10) :
- "Tom a la Ferme" Xavier Dolan
- "Blue Ruin" Jeremy Saulnier
- "Deux jours, une nuit" Jean Pierre et Luc Dardenne
- "the Homesman" Tommy Lee Jones
- "Under the skin" Joathan Glazer
- "Boyhood" Richard Linklater
- "the wolf of Wall street" Martin Scorcese
- "De behandeling" Hans Herbots
- "a most wanted man" Anton Corbijn
- "the Drop" Michaël R. Roskam
- "Interstellar" Christopher Nolan
- "Samba" Olivier Nakache, Eric Toledano
- "Gone girl" David Fincher
- "Une nouvelle amie" Francois Ozon
- "Pride" Matthew Warchus
Absolute Flop voor 2014 waren :
"12 Years a slave" Steve Mcqeen
"August : Osage County" John Wells
- "Mommy" Xavier Dolan
- "Winter sleep" Nuri Blige Ceylan
- "Leviathan" Andrey Zvyagintser
- "Nymphomaniac" Lars Von Trier
- "Gloria" Sebastian Lelio
- "The Grand Budapest Hotel" Wes Anderson
- "The two faces of January" Hossein Amini
- "Dallas Buyers Club" Jean Marc Valléé
- "American Hustle" David O. Russel
- "IDA" Pawel Paxlikowski
(maar geen plaats in de top 10) :
- "Tom a la Ferme" Xavier Dolan
- "Blue Ruin" Jeremy Saulnier
- "Deux jours, une nuit" Jean Pierre et Luc Dardenne
- "the Homesman" Tommy Lee Jones
- "Under the skin" Joathan Glazer
- "Boyhood" Richard Linklater
- "the wolf of Wall street" Martin Scorcese
- "De behandeling" Hans Herbots
- "a most wanted man" Anton Corbijn
- "the Drop" Michaël R. Roskam
- "Interstellar" Christopher Nolan
- "Samba" Olivier Nakache, Eric Toledano
- "Gone girl" David Fincher
- "Une nouvelle amie" Francois Ozon
- "Pride" Matthew Warchus
Absolute Flop voor 2014 waren :
"12 Years a slave" Steve Mcqeen
"August : Osage County" John Wells
Abonneren op:
Posts (Atom)